Till alla TJEJER där ute!

Okej hörni! Nu vill jag ha era synpunkter/tankar om en grej. 
 
I september 2013 satte jag i en p-stav i armen efter en lång tid med p-piller. Även om p-piller ALLTID fungerat exemplariskt för mig (inga biverkningar, ingen mens osv) så glömde jag lätt bort att ta dom så jag bestämde mig för att sätta in en p-stav istället. Jag gjorde alltså detta i slutet av september 2013 och jag hade ju mina aningar om biverkningarna, tillexempel oregelbunden mens. 
 
Det tog nog inte mer en än vecka med p-staven tills jag fick min första mens. Det jag inte visste då var att detta var början på en 5månaders-mens. Ja, visst informerade dom på ungdomsmottagningen mig om att man kunde få OREGELBUNDEN MENS, men jag fick mens efter en vecka, och den höll mer eller mindre i 5månader, med några dagars avbrott någon gång i månaden. 
 
Att ha mens en gång i månaden, som en vanlig tjej är påfrestande. Tänk dig då att ha det varje dag i 5månader. Tänk dig hur mycket mensskydd som gått åt, hur mycket mensvärk jag haft, hur mycket humörsvängningar och FRÄMST hur mycket BLOD jag förlorat.
 
För ungefär någon månad sen började jag ta mina p-piller, i kombination med p-staven. Läste lite innan om att det inte var farligt utan att man bara fick mer hormoner, men jag behövde få ett stopp. 
 
Jag har inte fått tagit ut min p-stav, utan man måste ha den i 6månader. Men när jag inte längre kan gå till skolan på grund av huvudvärk, trötthet osv så ÄR någonting fel. Så efter myycket om och men, så ringde min älskade mor till umo i fredags och ÖVERTALADE dom, så IDAG, kl 14.30 försvann den där helvetesstaven UR min kropp. TACKA GUD för det. 
 
Vill gärna veta ERA erfarenheter av p-stav, har alla haft dom här problemen? Och nu när jag inte har något preventinmedel, vad skulle ni rekommendera?
 
 

Kommentarer
Postat av: Lurre

Hormonspiral alla gånger. Jag hade mellanblödningar i typ 4 månader... Men jag led av grov PMS innan, dom tänkte sätta mig på antidepressiva.. Fick då höra talas om denna hormonspiral.. (Glömde också att ta p-piller + p-piller gav mig grov PMS som sagt) nu har jag inga problem alls ingen PMS o ingen mens! Bästa jag gjort. Den sitter i i 5 år innan man bör byta :) ( de enda e att den gör rätt ont att sätta i men de e värt det!!!

2014-02-11 @ 16:49:21
Postat av: YEP

Låter härligt!

2014-02-11 @ 16:58:29
Postat av: jennifer lindvall

Min fd klasskompis hade staven i 2.5 år och blödde hela tiden under de åren. Anledningen till varför hon inte plocka ur den är märklig men ert var för att hon väntade åå att eet skulle börja fungera och mensen upphöra.

2014-02-11 @ 16:59:16
Postat av: Amanda

Hej! Jag har p-stav och satte in min 2012 och ska ta ut min i år! Det låter väldigt konstigt att du har haft mens i 5 månader, då förstår jag verkligen att du ville ta ut den! Men alla får ju så olika.. Vissa har mens som vanligt, vissa får mer/mindre och vissa får inget alls.. Jag själv hade ingen mens dom två första åren ungegär, började få min mens i slutet av förra året och så nu har jag ju mens men oregelbunden.. Dock så får jag inte så mycket eller så ofta! Men däremot har jag jätte mycket flytningar och färgningar! En annan biverkning som jag fick var att min kroppstemperatur gickc lite upp och ner, ena sekunden kunde jag vara skit varm, andra kall eller bara kallsvettas! För övrigt så är jag själv jätte nöjd med min p-stav! Det enda jag oroar mig för är om jag kommer att få en jävla massa mens när jag tar ut den!

2014-02-11 @ 17:00:26
Postat av: Grynvald

Jag tänkte prova spiral faktiskt, när min tid som celibat-levande passerat. Hört att det ska vara bra! Alla fall den där kopparspiralen, puss puss

2014-02-11 @ 18:01:42
Postat av: Amanda

Jag använde min pstav i ungefär 1.5 år. MINST hälften av tiden blödde jag precis så som du berättar att du gjort i 5 månader. Jag fick humörsvängningar, istället för att bli lite ledsen över en sak (som hade varit en vanlig reaktion) så blev jag alltid dundermegaasledsen istället. Samma sak när jag blev arg. Till slut bestämde jag mig för att ta ut den då den höll på att föra mitt förhållande åt helvete. Jag personligen skulle aldrig klara av ppiller då jag är för glömsk och ja, slarvig. Just nu testar jag p-ring, har testat det i tre månader och är nöjd. Ingen oregelbunden mens, humöret är tillbaks så att jag själv kan styra det, och jag tipsar dig verkligen om att testa. Var mycket skeptisk till en början då jag tyckte det verkade lite äckligt, men är hittills nöjd!

2014-02-11 @ 19:47:39
Postat av: Victoria

Jag satt i min P-stav för ungefär en månad sen och jag har en så länge inte fått några biverkningar alls. För mig var det tvärtom, när jag tog P-piller fick jag mens hela tiden!
Så självklart så är det olika från person till person. Men det jag tycker låter riktigt konstigt är att dom säger att du måste ha i den i 6 månader innan du kan ta ut den? Var det umo i Norrtälje som sa det? För när jag satt i min stav så frågade jag dom när jag fick ta ut den om det blev några problem, och då sa dom att jag fick ta ut den precis när jag ville! Och att dom inte kunde tvinga mig ha kvar staven om jag inte skulle tycka att det funkade. Så att dom säger att du måste ha kvar den i 6 månader måste ju vara något dom säger för att dom inte "har tid" eller något sånt.. För som sagt, dom kan ju INTE tvinga dig att ha kvar något i kroppen som du verkligen inte mår bra av.

Och eftersom att staven inte fungerade så rekommenderar jag verkligen spiral! Jag har själv inte haft det men funderar på att sätt in en sån. Dom brukar vilja att man ska ha varit gravid när man sätter in den (eftersom att det är lättare att få in den då antar jag) men man brukar lätt kunna övertala dom. Jag känner flera stycken som använder sig av spiral och man får inga biverkningar och INGEN mens. Sen så håller den ju i 5-6 år vilket är ett stort plus, att man inte behöver tänka på den alls. :-)

2014-02-11 @ 20:48:51
Postat av: Anonym

P-ring helt klart. Om p-piller funkade bra så är ring perfekt. Funkar på samma sätt! :)

2014-02-12 @ 10:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0