Stoltast i hela världen.

Ständigt tjat från familj, släkt och vänner. "Julia, sluta rök".  Har blivit lätt irriterad varenda gång och svarat "ja, jag ska.. Snart". När jag sa snart menade jag någongång framöver. Men inte den närmsta tiden, kanske om några månader eller så, inte nu. Dåliga ursäkter, undanflykter och lögner dag ut och dag in. Dålig kondis, äcklig andedräkt, äcklig lukt och inga pengar är bara några få av sakerna som har kommit med rökningen. 
 
Jag sa någon månad innan jul och nyår att jag slutar i början av 2015, som ett nyårlöfte. Ett nyårslöfte jag haft i tankarna i många år men som aldrig blivit av. Jag vet inte om jag trodde på det själv efter så många misslyckade försök att sluta, men jag tänkte att jag skulle försöka.. igen. Jag laddade ner en sluta-röka app och förberedde mig. 
 
December kom och jag hade förträngt det här med rökningen så gott som möjligt, jag orkade inte tänka på det. Nyår kom och jag rökte, även dagen efter och dagen efter det. Det tog enda tills i Söndag den 4 januari tills jag insåg att nu ska jag ta tag i det här, nu jävlar är det dags. I söndags kväll tog jag en cigg som jag tänkte skulle bli min sista och bröt av och slängde resten av ciggen jag hade. 
 
Måndag morgon och jag är röksugen, som vilken morgon som helst men jag avstår. Enda tills klockan 14 avstår jag, då jag tillslut tar en cigarett som visar sig vara äckligare än någonsin och jag hulkar och släcker den efter några bloss. 
 
Det var min sista cigg och idag är det torsdag. Jag minns inte sist det gick 4dagar utan cigaretter, jag minns inte sist jag luktade såhär gott och HELVETE vad jag är stolt. Jag är så jävla grym och är så jävla redo för ett liv utan cigaretter.
 
ALLT jag gjorde förut var en slags "förberedelse" inför cigaretten jag skulle ta efter. Ta en god middag, tillexempel! Redan vid första tuggan längtade jag efter ciggen efteråt. Jag har varit en slav under cigaretterna och det har styrt hela mitt liv. Jag har kommit försent, jag har missat bussar, jag har tvingat folk att vänta, jag har tvingat folk att köpa cigg.. Allt för att få röka. 
 
Det är alltså dag 4 nu och jag mår förvånansvärt bra. Jag börjar få den ökända "slemhostan" som man så fräscht får när flimmerhåren i halsen växer tillbaka, men detta är goda tecken så jag är nöjd. Känner mig redan lättare i bröstet och huvudet. Vissa stunder längtar jag efter en god cigarett men jag har kommit så jävla långt nu och VÄGRAR förlora denna kamp mot dom ÄCKLIGA cancerpinnarna som så länge STYRT mitt liv. 
 
HEJA HEJA!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna Hulting

Du ska bara veta hur stolt jag är över dig!

2015-01-13 @ 15:29:08
URL: http://hultingjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0